Zmiany planów treningowych – czy są konieczne?

Zmiany planów treningowych – czy są konieczne?

Wokół kwestii zmiany planów treningowych wciąż krążyć może wiele sporów. Osoby trenujące zastanawiają się: jak często zmieniać bądź aktualizować plan treningowy, czy w ogóle to robić i jakie korzyści może to przynieść. Jeśli i Ty zadajesz sobie takie pytania, zapraszamy do zapoznania się z niniejszym artykułem.

Plan treningowy – na czym polega?

Plan treningowy to rozplanowanie aktywności fizycznej pod cele sylwetkowe i preferencje danej osoby. Ma on na celu dopasowanie wysiłku i jego częstotliwości do potrzeb osoby trenującej. O pomoc w ułożeniu planu treningowego warto zwrócić się do profesjonalisty. Jest to bowiem trudne zadanie dla osoby początkującej. Mowa tutaj zarówno o rodzajach ćwiczeń, jak i o poprawnej technice ich wykonywania. Odpowiednie zaplanowanie ćwiczeń pozwala na skupieniu się na danym celu, dzięki czemu pomaga zachować regularność oraz zwiększa motywację i efektywność ćwiczeń.

Jaki powinien być plan treningowy, aby przynosił efekty?

Trener personalny to osoba, która dostosuje plan do naszych indywidualnych potrzeb i możliwości naszego ciała, przy czym zapewni możliwość efektywnego rozrostu mięśni. Nauczy nas nie tylko tego, jakie ćwiczenia wykonywać, ale także jak technicznie poprawnie to robić (aby uniknąć kontuzji). Ważna jest także kwestia liczby wykonywanych serii i powtórzeń danych ćwiczeń podczas treningu.

Aby plan treningowy przynosił efekty, należy ustalić cele, które chcemy osiągnąć. Mowa tutaj o celach zarówno krótkoterminowych, jak i długoterminowych. To właśnie od nich będzie zależał kształt Twojego planu treningowego. Powinny one być szczegółowo sprecyzowane. W przypadku, gdy naszym celem jest rozbudowa tkanki mięśniowej, ważne jest, aby mięśnie miały odpowiedni bodziec do wzrostu. Nasze ciało charakteryzuje się tym, że szybko odnajduje się w nowych warunkach i przyzwyczaja do nich. Przykładowo – ćwiczenia, które miesiąc temu sprawiały Ci wiele trudności i wysiłku są obecnie dla Ciebie o wiele łatwiejsze do wykonania. Pojawia się wówczas pytanie – czy jest to właściwy czas na zmianę planu treningowego?

Zmiany planów treningowych - czy są konieczne

Sprawdź nasze programy treningowe tutaj!

Czy należy zmieniać plan treningowy?

Prawidłowa odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – tak, regularne zmiany planu treningowego są konieczne i niezbędne do spełniania przyjętych założeń treningowych. Faktem jest, że organizm nie lubi rutyny. Szybko przyzwyczaja się, wraz z naszym rozwojem. Do ciągłego rozwoju i spełniania celów sylwetkowych potrzebuje nowych bodźców, kiedy mięśnie już zaadaptują się i przyzwyczają.

Kiedy należy zmienić plan treningowy i jak często to robić?

Pierwszą ważną zasadą jest, aby nie zmieniać planu treningowego, który wciąż nas rozwija i daje efekty. Sensem dokonania takiej zmiany jest zastąpienie nieefektywnego planu takim, który będzie drogą do dalszego rozwoju. Nie istnieje zasada, która mówiłaby, że plan musi być zmieniany na przykład co cztery tygodnie. To wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji. Złota zasada mówi, iż należy słuchać swojego ciała i zgodnie z nim zmieniać poszczególne ćwiczenia.

Zanim jednak zdecydujesz się na zmianę planu treningowego weź także pod uwagę możliwość zwiększenia intensywności obecnego – dodaj obciążenie, wykonaj więcej powtórzeń bądź serii. Możesz też wypróbować taktykę zmniejszania przerw pomiędzy wykonywaniem danych ćwiczeń. Te działania powinny dać Twoim mięśniom odrobinę więcej wysiłku, co będzie dla nich potrzebnym bodźcem. Gdy nie czujesz się odpowiednio zmotywowany do ćwiczeń, dobrym rozwiązaniem będzie wypróbowanie odżywki przedtreningowej, która doda Ci sił. Kiedy nie chcesz całkowicie zmieniać planu treningowego – wyeliminuj jedynie te ćwiczenia, których nie lubisz, które nie dają Ci zadowalających efektów i nie są wyzwaniem dla mięśni.

Wprowadzenie tych modyfikacji powinno przynieść dobre efekty. Jeśli jednak tak się nie stanie jest to oznaka, że nadszedł czas na zmianę planu treningowego. Warto jednak robić to z rozwagą. Najważniejsza jest odpowiednia technika wykonywania ćwiczeń, więc jeśli w poprzednim planie są ćwiczenia, które wciąż stanowią dla ciebie wyzwanie – nie warto z nich całkowicie rezygnować, a włączyć je do nowego planu.

invette
Author: invette